×
HOME O PROJEKTU SLUŽBY ČLÁNKY KONTAKT

PROČ TRENÉŘI KLADOU DŮRAZ NA VÝSLEDKY?

Z pozice nezávislého pozorovatele českého mládežnického sportu může být poměrně jednoduché ukázat prstem na trenéry a tvrdit, že jejich tréninkové a motivační metody jsou ve vztahu k individuálnímu rozvoji svěřenců špatné. Je přeci zřejmé, že řada trenérů klade důraz na výsledky i za cenu zničení budoucnosti svěřence. Mohou ale za tuto situaci opravdu pouze oni?

 

Podívejme se na způsob fungování celé řady sportovních svazů a federací. Ty pochopitelně chtějí vychovávat špičkové sportovce, kteří budou sklízet úspěchy na Olympijských hrách. Pro kluby tedy nastaví takové prostředí fungování soutěží, při němž je budou odměňovat za výsledky (více peněz, bodů…). Tedy kupříkladu za účasti na mládežnických mistrovstvích republiky, za umístění na těchto akcích apod. Tohle je přeci ve vztahu k výchově co nejlepších sportovců logické vyústění motivačních tendencí, no ne?

Kluby tedy velmi podobné prostředí přebírají a vytváří pro své trenéry. Ředitelé těchto klubů si sice vezmou jako štít, stejně jako představitelé svazů a federací sousloví ‚výsledky nejsou důležité, důležitý je individuální rozvoj‘, ale realita je zcela jinde. Je přesně taková, jakou nastavily federace. Je tedy vytvořen tlak na trenéra ve smyslu co největších úspěchů se sportující mládeží.

A už se pomalu blížíme ke konci našeho řetězce. I trenér nakonec přebírá nesprávné motivační tendence. A vytváří pro své svěřence prostředí, v němž jsou důležité výsledky. Na úkor rozvoje individuálních schopností a dovedností a správné komunikace z hlediska mentálního.

 

Bohužel pro něj už tento řetězec končí. Už jej nemá na koho posunout. A tak čelí jistému dilema. Buď bude hrát stejnou hru, jakou hrají federace a kluby. Tedy hru na výsledky. Což jej ale stejně nezachrání od kritiky ze strany federací a klubů, které stále mají štít ‚nechceme výsledky, chceme individuální rozvoj hráče‘ vůči jeho způsobu trénování. Tedy toho, že klade důraz na výsledky.

Anebo zvolí druhou možnost. Možnost, která představuje fakt, že se stane ve vztahu k aktuálním výsledkům svých mladých sportovců „neúspěšným“ trenérem.

Už víte, proč je průměrná doba působení trenéra mládeže v basketbale pouhých pět let?

FACEBOOK

AKTUÁLNĚ

Schopnost co nejlepšího uvědomění si, že jsme smrtelní, zvyšuje u člověka úroveň sebevědomí, schopnosti starat se o blízké, či možná paradoxně… snižuje obavy ze smrti.