×
HOME O PROJEKTU SLUŽBY ČLÁNKY KONTAKT

ZVLÁDÁNÍ STRACHU – TRANSFORMACE STRESORU V PŘÍLEŽITOST

Bývalý kapitán Chelsea FC John Terry na dně. Neproměněnou penaltou dal šanci na vítězství v Lize mistrů Manchesteru United.

 

Nejúčinnějším nástrojem pro překonání strachu a následné vystoupení z komfortní zóny, je transformace toho, čeho se bojíme, v příležitost. Respektive zaměření se na to, co chceme, na úkor toho, co špatného by se nám mohlo stát (Ross, 2015). To může být vysvětleno tím, že se jedinec tomu, čeho se bojí, snaží vyhnout. Naopak, pokud je vnitřně motivován (jako tomu je v případě příležitosti), snaží se na výzvy reagovat kladně.

Jako příklad lze uvést mladíka, který hodlá v baru oslovit dívku. Místo aby se nesprávně zaměřoval na možnost odmítnutí a případného ‚ztrapnění se‘ před okolními lidmi, což by jej demotivovalo, se zaměří na možnost, že by ona dívka mohla být jeho potenciální manželkou, či milenkou. Což jej bude k oslovení i před cizími lidmi motivovat.
Ve sportovní praxi pak lze uvést fotbalistu, který se chystá zahrát pokutový kop. V tomto případě by si měl v podstatě představovat, jak svou ranou rozvlňuje síť, což v jeho hlavě nenechá prostor pro „černé“ myšlenky z možného selhání. Smysl této techniky spočívá především v poměru vlivu vědomé a podvědomé složky na naše chování. To je z 98% determinováno našim podvědomím.

Důležitým aspektem této metody je však přijmout možný neúspěch (prohru) jako možnost, která nastat může.

 

FACEBOOK

AKTUÁLNĚ

Předpokládá se, že v období od třetího trimestru těhotenství až do sedmého roku života žije dítě ve stavu podobnému hypnóze. A vše, co se tomuto dítěti stane, se nahrává do mozku. Z toho vyplývá, že čím lepší programy se jedinci do hlavy „nahrají“, tím lepším člověkem v podstatě bude.