×
HOME O PROJEKTU SLUŽBY ČLÁNKY KONTAKT

JAK MÍT KLADNÝ VZTAH K CHYBOVÁNÍ?

Více než 9000x jsem minul koš. Prohrál jsem téměř tři sta zápasů. Šestadvacetkrát na mě spoluhráči spoléhali, a já v rozhodující chvíli minul. Neustále jsem ve svém životě chyboval.“ (Michael Jordan)

Chyby patří nejen k procesu trénování, či dosahování úspěchů, ale i k životu jako takovému. Většina lidí se však chyb bojí. Načež se, paralyzování tímto neúspěchem, do oné činnosti ani nepustí.

 

Důvodů, proč se bojíme chybovat, může být více. Patrně všechny ale směřují až do doby, kdy jsme byli děti. A od rodičů, na které se časem „nabalili“ učitelé a další autority, jsme denně byli trestání za každou jednu chybu. Za každou jednu chybu v písemce byla zhoršena známka o stupeň dolů, za každou jednou chybu doma jsme byli trestání rodiči a za každou jednu chybu ve sportu jsme dostali „kartáč“ od trenéra.

Člověk je tím, za co je odměňován. A není tím, za co je trestán. Tedy není člověkem, který má s neúspěchy navázaný pozitivní vztah.

 

Pro následující body panuje mezi kouči a psychology shoda, že jsou velmi vítaným smýšlením nad chybami, či prohrami, které se nejen ve sportu, ale i v životě dějí:

1) Kdykoliv uděláš chybu, uvědom si, že je pouze součástí procesu. Nikoliv tvé osobnosti. To že prohraješ, neznamená, že jsi ‚looser‘.

2) Zeptej se, co všechno tě tato chyba naučila. A o co bys přišel, kdybys tuto chybu nedělal?

3) Zeptej se, co příště můžeš udělat jinak. Snaž se to pro příště udělat na základě tohoto lepšího scénáře.

4) Pakliže stále trpíme strachem z chybování, je vhodné si identifikovat, proč jej trpím. Trestali mi při každé mé aktivitě rodiče, načež udusali touhu být proaktivní? Zesměšnila mě paní učitelka před celou třídou za špatně odrecitovanou básničku?

     o V případě kladných odpovědí je vhodné si uvědomit, že psycho-fyziologické procesy udělaly následně vše proto, aby mě ochránily a do těchto ‚nebezpečných‘ situací mě už z důvodu vyvolání strachu nepustily. Chránily mě.

     o Zároveň je vhodné si uvědomit, že tyto strachy jsou iracionální. Načež si mohu dovolit jim opět čelit. To se může dít kupříkladu systematickou desenzibilací a následným odměněním za čelení tomuto strachu.

 

Pokud chceme někdy něco dělat pořádně, musíme se naučit to dělat špatně. To ostatně velmi dobře popisuje opět jiný citát legendárního Michaela Jordana: „Beru prohru. Ale neberu, když se člověk ani nepokusí.“

FACEBOOK

AKTUÁLNĚ

Schopnost co nejlepšího uvědomění si, že jsme smrtelní, zvyšuje u člověka úroveň sebevědomí, schopnosti starat se o blízké, či možná paradoxně… snižuje obavy ze smrti.